Ambassadeur Hester leerde vzw Verzamelwoede kennen en vertelt

Wat gebeurt er met onze afgedankte kleding? Met wat geluk komt die terecht in een tweedehandswinkel, maar jammer genoeg is het vaak anders. VZW Verzamelwoede, die in de zomer van 2020 opgericht werd door Lennert Goessens en Sumit Bunthanon, wil hier verandering in brengen. Ze erkennen de grote uitdaging die er is, maar zijn vastberaden mee te helpen om stap per stap de kledingindustrie circulair te maken.

Voor Lennert en Sumit, net als voor vele andere jongeren, speelt kleding een belangrijke rol om zich uit te drukken. De passie die ze voor mode hebben ging echter samen met een groeiende bezorgdheid over de negatieve impact die de kledingindustrie heeft. Enerzijds wilden ze een eigen merk opstarten, maar anderzijds beseften ze dat er geen nood is aan nóg een nieuw kledingmerk. Wat de markt volgens hen wel nodig heeft zijn nieuwe manieren om kleding te ontwerpen en te ge-/verbruiken.

De oprichting van een vzw betekende voor hen het minst grote financiële risico, terwijl het hen het nodige aanzien geeft om verschillende projecten te kunnen realiseren. Daaronder valt ook het organiseren van workshops die toegankelijk zijn voor iedereen. De eerste vond onlangs plaats in Gent en leerde een groep van acht enthousiastelingen de “Tatakizome”-techniek.

Tatakizome is een traditionele Japanse techniek, waarbij je bloemen en planten gebruikt om afdrukken op textiel te maken. Door met een hamer op vers geplukte planten te slaan komen de sappen los, die vervolgens hun kleuren op het textiel afgeven. Geleidelijk aan verschijnt de vorm en kan je kleurrijke motieven creëren. Daarna fixeer je de print zodat ze wasbaar zijn en de kleuren niet vervagen. Deze simpele techniek geeft eindeloze mogelijkheden om oude kledingstukken een nieuw leven te geven, vlekjes te verbergen of een simpele stof te personaliseren. Bovendien brengt het je ook in contact met de natuur in je eigen omgeving.

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

  • pic by: Loïc Meulenberg

Het bijbrengen van dergelijke technieken aan een gevarieerd publiek is slechts één aspect van hun vzw. Daarnaast roepen de oprichters ook op om kleding die je niet meer draagt in hun kledingcontainer te gooien (deze vind je in Broei, in hartje Gent). Lennert en Sumit geven dan een nieuw leven aan deze afgedankte stukken door ze te verkopen of door er met verscheidene up- en recycling technieken er nieuwe designs mee te maken.

Wil je zelf wat bijverdienen? Neem dan deel aan een van hun closetsales. De volgende vindt plaats in Gent op zondag 8 augustus, waarvoor je via hun Facebookpagina makkelijk een plaats kan reserveren. Op zoek naar leuke stuks? Ga dan zeker eens langs om uit andere mensen hun kast te shoppen.

In alles wat ze doen is de rode draad: heroverwegen hoe je koopt, en vooral wat je met je kleren doet wanneer je ze niet meer draagt. Want “there is no away”. Een quote die je misschien wel al eens hebt horen vallen en ons met de neus op de feiten drukt: “weg” bestaat niet. Het huidige lineaire systeem is problematisch en toont op verschillende manieren wereldwijd aan dat het niet werkt voor de planeet en de mens.

Het ultieme doel is circulariteit: wat de ene ziet als afval, is voor de andere een grondstof. Een doel waar Lennert en Sumit met hun initiatieven naar streven. Ze starten lokaal, om uiteindelijk een netwerk van verschillende actoren te kunnen uitbouwen. Een hele uitdaging maar aan doemdenken doen ze niet, integendeel. Optimisme en toegankelijkheid is waar het om draait. Duurzaamheid is een voortdurende evolutie, een conversatie en bovenal een samenwerking die iedereen erbij betrekt. Jij dus ook!

Kriebelt het ook om een deel uit te maken van de duurzame evolutie? Volg de organisatie dan op Instagram of op Facebook. Indien je vragen zou hebben, kan je Lennert en Sumit altijd een mailtje sturen via vzw.verzamelwoede@gmail.com.