Week van de Belgische mode
Interview door Eline, ambassadeur van Young Patterns
Elk jaar slaan de beroepsfederaties Mode Unie en Creamoda de handen in elkaar met een Belgische gaststad om onze lokale handelaars te promoten. Belangrijk in coronatijden, wanneer onze plaatselijke winkeliers dat extra duwtje in de rug kunnen gebruiken. Voor deze derde editie van de Week van de Belgische mode was het de beurt aan Leuven.
Ambassadrice dit jaar is actrice en all-round ondernemer Kim Van Oncen:
“De liefde voor mode is me met de paplepel ingegeven door mijn moeder. Als kind heb ik uren moeten wachten in winkels en als tiener heb ik me daartegen afgezet. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en naar het voorbeeld van mijn moeder ben ik er dan zelf meer en meer in geïnteresseerd geraakt. Ik heb ook een beroep waarbij het niet onbelangrijk is wat je draagt en hoe je eruitziet. Bovendien heb ik het geluk om op shoots in contact te komen met nieuwe merken. Daar ben ik heel dankbaar voor.
Wat ik zou willen meegeven aan jongeren die in de modesector willen werken, is: keep your eyes on the prize, laat je niet ontmoedigen en werk bewust toe naar je doel. Geluk speelt altijd een rol, maar je hebt zelf ook veel in de hand. Ze gaan niet aan je deur komen kloppen, dus get out there en leer mensen kennen met dezelfde interesses om je netwerk uit te bouwen. Solliciteren kan ontmoedigend zijn, maar het zijn diegene die na vijf keer vallen niet meer rechtstaan en jij die het de zesde keer wél doet dat het uiteindelijk haalt. Dus geef niet op en blijf doorzetten voor wat je echt wil!”
Die liefde voor mode is nu geëvolueerd tot mijn eigen collectie bij JBC, een Belgisch familiebedrijf. Kort erna kwam de vraag om ambassadrice te zijn van Week van de Belgische mode. Ik neem alle beslissingen in mijn leven op buikgevoel en het voelde alsof alles mooi in elkaar paste en het verhaal klopte. Dus hier sta ik dan vandaag!”
Ook Chiel Sterckx van Mode Unie had nog een tip voor ons:
“Iedereen heeft een specifiek beeld over Belgische mode: het is toch niet hier gemaakt, het is te duur, het is niet divers of hip genoeg, … Dit zijn allemaal vooroordelen waar we met de Week van de Belgische mode een einde aan willen maken. Dus mijn tip aan jongeren is om eerst de diversiteit van de sector te leren kennen. Hiervoor kan je gebruikmaken van algemene kanalen zoals jobsites, maar ook initiatieven zoals Mode Unie, Creamoda en IVOC kunnen je hierbij helpen. En dan zal je wel ontdekken waar je wil terechtkomen en wat je passie is.”
Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij de Belgische modefederatie Creamoda, vult aan:
“Regelmatig krijgen we bij de federatie jonge enthousiaste en gepassioneerde mensen aan de telefoon die graag een label willen opstarten en ons hierover om advies vragen. Belangrijk bij het uitwerken van je concept is om zorgvuldig marktonderzoek te doen, je doelgroep te definiëren en goed na te denken over hoe je je wilt onderscheiden in de massa in het ensemble van Belgische modemerken. Samen met IVOC, organiseren wij jaarlijks de infosessie ‘Fashion Factory’ waarbij we onder meer tips & tricks geven over hoe je als jonge designer op een efficiënte manier kan samenwerken met modefabrikanten. Ongetwijfeld de moeite om bij te wonen wanneer je van start gaat in onze Belgische modesector.
Klaar om aan jouw avontuur te beginnen in de modesector maar je hebt nog een extra duwtje in de rug nodig? Young Patterns staat paraat om al jouw vragen en twijfels te beantwoorden. Boek gerust een adviesgesprek en wij helpen je verder!