Eline, ambassadeur van Young Patterns, nam deel aan de 5de editie van Fashion Talks
Vorige week vond de 5de editie van Fashion Talks plaats, een inspirerende avond in de iconische Handelsbeurs in Antwerpen. Fashion Talks brengt de (Belgische) mode-industrie samen om nieuwe perspectieven te ontdekken, waardevolle connecties te maken en het talent uit onze sector te vieren. En wij met Young Patterns waren er uiteraard bij!
Duurzaamheid (aka sustainability) liep als een rode draad doorheen de speeches en interviews.
Clare Press, maker van het ‘Wardrobe crisis’ boek en de gelijknamige podcast, beet de spits af met een videoboodschap. Bewust koos ze ervoor om niet fysiek aanwezig te zijn, aangezien de wereldbol overvliegen van Australië naar België om te spreken over duurzame mode nogal tegendraads was geweest. Press sprak over het feit dat er nog steeds geen evolutie te zien is in de modewereld op het vlak van overproductie, hoewel dit broodnodig is.
Oprichter en creative director van Arte Antwerp, Bertony Da Silva, haalt zijn inspiratie uit tweedehandswinkels. Consumenten shoppen niet in deze winkels voor merken, maar voor de look en de feel van de kledingstukken zelf. Dit gevoel en de beleving naast mode, is wat hij met Arte wil creëren. Da Silva wil bovendien zelf als inspiratie dienen voor jongeren met een gelijkaardige achtergrond als hem: jongeren die geen diploma gehaald hebben of niet zijn afgestudeerd.
Het belang van een beleving rond het product en de experience werd ook benadrukt door Doug Stephens, bekroonde auteur en oprichter van het wereldwijde adviesbureau Retail Prophet. Zijn speech focuste vooral op retail: hoe kunnen merken of bedrijven van hun product een ervaring making. De vraag die ze zich volgens Stephens hierbij moeten stellen is: “If we as a brand are the question, what is the answer?”
Alumna van de Antwerpse Modeacademie Shayli Harrison gooit duurzaamheid over een helemaal andere boeg met haar digitale fashion. Als tegenreactie op een onderdrukken van creativiteit richtte ze MUTANI op. Dit verwijst naar het Engelse woord mutiny, dat letterlijk vertaalt naar muiterij of rebellie. MUTANI is platform voor radicale ontwerpers om digitale mode aan te bieden die in cyberspace gedragen kan worden. Harrison wil zo rebelleren tegen uitbuiting in de sector. Het voordeel van online te werken is de inclusiviteit en de mogelijkheid tot ongelimiteerde zelfexpressie. In de digitale wereld zijn de oude manieren van produceren en verkopen niet van toepassing, en wordt er bovendien een helemaal nieuwe markt aangesproken, waaronder bijvoorbeeld gamers. Op de vraag of NFT’s (non-fungible token of uniek digitaal item) niet belastend zijn voor het milieu, antwoordde Harrison het volgende: “Elke nieuwe technologie is vervuilend in het begin, maar het is dan aan jou om je onderzoek te doen en ervoor te kiezen om enkel te werken met duurzaam gerichte blockchains.”
De hoofdspreker van de avond was Pieter Mulier. Mulier heeft al een heel parcours in de modewereld heeft afgelegd, van werken bij (en met) Raf Simons, naar Dior en later Calvin Klein, tot zijn huidige functie als Creative Director bij Alaïa. Ook in zijn interview kwam duurzaamheid ter sprake. Volgens Mulier is het een breder concept, dat niet enkel draait rond recycleren en het verminderen van plastic. Wel vindt hij het belangrijk om in de modewereld verder te bouwen op voorgaande collecties, om oude stukken nieuw leven in te blazen door ze te blijven verbeteren. Mode noemt hij een emotie, in tegenstelling tot het huidige landschap waarin nieuwe trends maar blijven opduiken en er een “vomit of product” wordt geproduceerd. Esthetiek blijft het belangrijkste en daarom kiest Mulier ervoor om kledingstukken te creëren die gemaakt zijn om te koesteren.
Fashion Talks was dus een leerrijke avond vol met nieuwe inzichten, en vooral een avond met veel hoopvolle verwachtingen over de toekomst van de modesector. Wij kijken alvast uit naar wat (en wie) de volgende editie met zich meebrengt!